Kunskap vs Förståelse

Jag har alltid känt en drivkraft att vilja förstå saker och ting. Kan bli nästan vansinnig av frustration när kunskaperna inte räcker till för att få mig att fatta.

Läser, lyssnar och tror mig begripa. Försöker sätta det i sitt sammanhang och visar sig att det som jag trott i teorin inte funkat rent praktiskt.

Äpple – kunskapens frukt

Sök inte kunskap – sök förståelse. Kunskap stannar på den intellektuella nivån – förståelse når hela vägen in i ditt innersta väsen.”

Peter Paul Rubens
(1577 – 1640)

Förstå.

Spelar ingen roll vilket område det handlar om. Politik, jag läser mig till hur olika partiprogram är, bildar mig en uppfattning, men är intresserad av att förstå, varför, hur andra tänker annorlunda än mig? Har jag missat något?

Köper ny stickmaskin, läser instruktioner, ser Youtube klipp, går med i grupper, jämför mina alster, har jag gjort fel? Isåfall vad? El bara ovana och orutin?

Inte förrän jag ramlade över Rubens citat (ovan) förstod jag min anledning, till att vilja ha mer, än bara kunskap. Jag vill förstå..